Monday 22 July 2013

Sebening Ramadhan

     Hari ini sudah 2 minggu umat islam menjalani ibadah puasa, aku yang pada waktu ini ada kelapangan duduk melepak di shopping kompleks. Bukan apa saja hendak menghabiskan masa sambil menunggu waktu berbuka puasa. Berbagai gelagat dan ragam yang dapat dilihat pada waktu ini, ada yang berjalan dengan rakan-rakan sambil ketawa terkekeh-kekeh...yang bersama keluarga pun ada juga, tak kurang juga yang jalan berseorangan. Cara berpakaian juga beraneka warna, ada yang berlitup habis dan ada juga yang terdedah sana-sini. Ramai juga yang keluar ada yang membeli baju... membeli persediaan untuk hari raya dan ada juga yang membeli alatan-alatan elektronik, jenis yang ni aku tahu sangat biasalah orang muda (lelaki) macam aku juga beberapa tahun yang lepas... kalau yang perempuan lak mesti tak lepas dgn baju kurung beberapa pasang... tak cukup sehelai hehe.
   
      Terpancar diwajah masing-masing riak kegembiraan, al maklumlah puasa sudah pun masuk ke pertengahan dan masih berbaki 17 hari sahaja lagi....kemudian seluruh umat islam akan meraikan hari kemenangan dengan tibanya 1 syawal. Meriahkan suasana puasa nak pulak bila menjelang hari raya semuanya menguntum senyum termasuk juga aku hehe. Tapi itu aku yang dahulu....iya aku yang dahulu sama juga seperti mereka gembira, teruja dan tak sabar menanti tibanya hari raya. Sekarang, hari ini 22 julai 2013 genap 13 hari kita berpuasa. Aku masih disini duduk dengan jiwa yang kosong, syawal yang bakal tiba tak lama lagi tidak ada maknanya bagiku. Aku kesunyian...sepi tanpa insan-insan yang pernah aku sayangi suatu masa dahulu, mereka ialah arwah datukku, arwah ayahku dan juga arwah nenekku. Sekarang yang ada hanyalah emak aku dan adik-beradikku yang lain, bukannya aku tak bersyukur tetapi jiwaku dan suasana rayaku terasa sepi dan sangat kosong. Sudahlah baru-baru ini aku ditinggalkan kekasih yang curang. Aku ingat dengan kehadiran dia akan kembali memberi sinar pada lembaran ini tetapi harapan hanya tinggal harapan....tidak putus-putus ujian yang engkau berikan, namun aku redha ya Allah adakah sinar kebahagiaan untukku dimasa hadapan yang hanya menumpang dibumi bertuah milikmu ini? (Al-fatihah buat ketiga-tiga insan yang aku sayangi moga roh mereka ditempatkan bersama dengan orang-orang yang beriman amin).


   

No comments:

Post a Comment